LoHiLo Foods till börsen – och lite Pepinssnack

Börjar Alvestaglass LoHiLo diversifiering bli en himmelsk röra?

Före detta Alvestaglass, numera LoHiLo Foods, skall till slut börsintroduceras på Nasdaq First North. Teckningsansökningar kan göras en vecka till, till kursen 22 kr.

Alvestaglass blev LoHiLo Foods

Alvestaglass ”noterades” via Pepins handelssystem för onoterade aktier 2016 för 50 kr, och gick därefter spikrakt (nåja) under två års tid till 200 kr. En verkligt fin investering, och jag är glad att jag kunde vara med på hela den resan. Som jag skrev tidigare så valde jag att kliva ur aktien 2019 på 190 kr, i samband med bland annat namnbytet till LoHiLo och beslutet att börsnotera sig. Sedan dess har aktieägarna i Alvestaglass Partners fått sina aktier utbytta till LoHiLO (grattis) och en splitt (10:1) har genomförts (well, 9,972:1). Räknat på senaste betalkursen i Alvestaglass så har alltså de gamla aktieägarna ett ”fiktivt GAV” på 18 kr, give or take, så introduktionskursen 22 kr är en bra affär för dom med. Grattis än en gång.

Timeingen för börsintroduktionen kunde inte vara bättre. Börsen står på All Time High, trots Coronakrisen, och riskvilligheten verkar vara på topp. Alla verkar vilja spara i aktier.

Börjar Alvestaglass LoHiLo diversifiering bli en himmelsk röra?
Alvestaglass medan Alvestaglass fortfarande var Alvestaglass

Jag är fortfarande väldigt ambivalent till LoHiLo. Jag älskar glassen i deras varumärken Alestaglass och Järnaglass. Däremot kräks jag i munnen när jag ser pastellfärgerna i övriga sortimentet när de försöker kränga smaksatt kolsyrat vatten på burk via influensers med budskapet att det ”ska vara nyttigt” och ”functional foods”. Ska vi ta en kurs i näringslära, någon… Jag kommer teckna en minimiposition i någon av mina mindre pensionsportföljer bara av princip, men jag kommer inte sätta mig in mer i aktien än så. Det är inte en aktie jag vill stå bakom rent ideologiskt, så att säga. Men det har ju tidigare visat sig att sälja dryck på burk är en strålande affärsidé – se bara på NOCCO och Monster, eller Red Bull.

Varför inte IPO via Pepins?

I samband med emissionen av LoHiLo ger Affärsvärlden en ”varningsflagga” på grund av höga emissionskostnader (11,4%) i sin IPO-guide, och är också skeptisk till örliga provisioner till bolagets rådgivare. Nu är inte en varningsflagga som sådan något att hänga upp sig för. De flesta bolag som gör en IPO får en eller två varningsflaggor. Men 11,4% i emissionskostnader är väldigt högt, och det är också mycket konstigt att man inte väljer att göra emissionen via Pepins plattform! Pepins satte ju Paradox på börsen 2016 till betydligt lägre kostnader. Det hade också varit en snygg gest till oss trogna Pepinare än att anordna ett ”IPO-lotteri” som det blir nu. För erjudandet kommer säkerligen att övertecknas, och alla kommer inte få aktier tilldelade. Mycket bättre då med först till kvarn-modellen via Pepins!

För övrigt så fick Pepins avslag av Finansinspektionen på sin ansökan att starta handelsplattform för noterade bolag. Tänk så det kan gå, år 2016 var Pepins slogan ungefär ”vi utmanar bankerna” och 2020 ”vi vill bli bankerna”.

Slutligen noterar jag i månadens handel på Pepins att Superfruit handlas denna månad till 18 kronor, verkar det som. För knappt ett år sedan skrev jag att botten borde vara nådd för bolaget. Aktien kostade då 9 kr (men var nere på 7 kr som lägst). 100% sedan dess alltså. Ni kan tacka mig vid tillfälle 🙂

Jag ser 18 kr som en intressant nivå. Därför väljer jag att försöka sälja av en liten andel av mitt innehav, för att minska risken lite. Majoriteten av mina aktier behåller jag dock.

Edit 8/10: Ångrade mig och gick ur resten av innehavet i Superfruit på kursen 18.10 kr

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *