Ett av de två ölbryggerier jag har i portföljen öppnar idag sin nyemission. Nyemissionen i Brygghuset Finn ska ge förutsättningar att satsa inom fyra särskilt viktiga områden:
» Marknadsföring
Lämpligen läser du memorandumet på Finns hemsida själv, så slipper jag skriva om det och kan i stället koncentrera mig på det som är mer intressant för mig: Delägarkraften.
![brygghuset-finn-derailed Brygghuset Finn och Derailed](https://fondanalys.se/wp-content/uploads/2018/08/brygghuset-finn-derailed.png)
Crowdfunding av Brygghuset Finn
Stallhagen crowdfundade sig innan man ens visste vad crowdfunding var för något. Brygghuset Finn har alltid haft samma filosofi, vi gör det här tillsammans! Finn har alltid strävat efter att ha många aktieägare, för med aktieägarna så kommer ambasadörerna. Det går tretton ölbryggerier på dussinet i Sverige, de flesta kämpar med ekonomin, många är extremt små. Vi kommer se en utslagning av olönsamma bryggerier i framtiden, när var och varannan hipster tröttnat på att ”brygga eget” i källaren. De bryggerier som samtidigt som detta sker har finansiella muskler att satsa är de som kommer lyckas på den svenska marknaden.
Öl är den optimala produkten att crowdfunda. Jämför öl med Alvestaglass, så ser ni likheterna. Det är köpstopp på annan glass än Alvestaglass i mitt hushåll, och ungefär 90% av den öl jag köper kommer från Stallhagen eller Brygghuset Finn. Så fort det kommer en ”ny smak” så måste jag jaga fatt i den och prova, och jag köper fler flaskor som jag ger till mina vänner. Konsumentprodukter av typen förbrukningsvaror är helt enkelt klockrena crowdfundingkandidater.