Stallhagen: Let´s make beer great again

Stallhagen, en del av åländsk kretsloppsekonomi
  • Vi tillbringade svenska nationaldagen genom att åka till Åland och gå på ölbryggeriet Stallhagens bolagsstämma. Stallhagen är Fondanalys näst största portföljinnehav. Med tanke på vad vi fick höra på bolagsstämman så vill vi väldigt gärna öka på innehavet. Hör av er om ni har några aktier att sälja!
Del av det nya brygghuset på bryggeriet Stallhagen på Åland
Del av det nya brygghuset på bryggeriet Stallhagen på Åland

Som alla aktieägare vet så gick bolaget med en mindre förlust 2017, från att ha visat bra resultat de senaste åren. Orsaken är bygget av det nya bryggeriet, som tagit mycket kraft, samtidigt som man hållit produktionen uppe i det gamla. Nya brygghuset stod klart sent 2018. Då är då, nu är nu, det intressanta är inte vad som varit utan vad som komma skall.

Bolaget har nu:

  • Ett helt nytt bryggeri, med en kapacitet på minst 2.5 miljoner liter per år
  • Helt ny produktionsutrustning
  • Ny förpackningslinje, kombi flaska och burk

och det fina i kråksången är att bryggeriet kan tillverka ökade volymer utan att öka på personalstyrkan. Ökad volym ger alltså direkt utslag på sista raden. Vidare kommer tillverkningsomkostnaderna att minska då det nya brygghuset är mycket mer energieffektivt än det gamla.

Framtiden

Kommande år lär vi alltså se ökade avskrivningskostnader, minskade rörelsekostnader, samma personalkostnader (om man inte ökar upp på säljsidan vilket vi hoppas). Det talades mellan skål och vägg om att bolaget skulle kunna göra sin första utdelning baserat på 2019 års resultat. Stallhagen har ju de senaste åren sålt allt de kunnat tillverka, så man har inte kunnat bearbeta den svenska marknaden (en liten sidenote: 25% av all försäljning av öl på Åland är Stallhagen – snacka om att ha en stabil hemmamarknad!).

Burkölen har tagits emot fantastiskt bra (vi var tveksamma när vi hörde planerna för ett år sedan, men erkänner glatt att vi har haft helfel där). I år har försäljningen ökat 20+ %, främst i februari (då burkarna lanserades) och i maj (med sitt fantastiska väder). Håller vädret i sig så lär vi inte stanna under miljonen liter i år, vi håller tummarna för 1,1 till 1,2 miljoner liter.