Varför vi investerade i Amalias Limonad

I prospektet för emissionen till Amalias Limonad fanns det lite text om en kommande produkt, som jag tyckte lät otroligt intressant: Long Drinks (på åländska Lång Drink), eller vad vi i Sverige skulle säga lite föraktfullt ”Alkoläsk”.
Nu är det som så att Hartwalls Long Drink, Lonkero, eller Lonken är Alkos (finska motsvarigheten till svenska Systembolaget) mest sålda produkt. Amalias Limonad gör som man hör på namnet lemonader, gjorda på riktiga bär och naturliga råvaror. Med tanke på den fullständiga explosion av hantverksöl som kommit de sista åren, så är vår investering ett bet på att även hantverksmässig lonkentillverkning hör framtiden till.
Vidare satsar vi på att Finland ska ändra sin alkohollagstiftning så att 5.5% alkolholdrycker blir tillåtna i dagligvaruhandeln (nu är gränsen 4,7% men bara om dryckerna är jästa (dvs öl och liknande)) vilket det förs långt gångna diskussioner kring.
Anyway, nu i månadsskiftet togs tydligen det första steget i denna plan då Amalias tillverkade de första 6000 flaskorna av Antons Lång Drink för leverans till de åländska restaurangerna. Responsen har tydligen varit mycket god (hehe).
Longdrink
Vårt bet är alltså inte att Amalias lemonadtillverkning ska skörda några stora triumfer, utan att Lång Drinken kommer att bli nästa stora grej i Finland och Åland. För alkoholhaltiga drycker kan man ju ta ut ett helt annat pris för i flera led, så att både tillverkare och krögare tjänar en hygglig slant.
Amalias gick med denna investering upp som vårt näst största innehav i portföljen, dock stort distanserat av vårt andra åländska innehav, Stallhagen. Kanske lite lustigt att de två största innehaven är åländska bolag, men det är lätt hänt att ladda bössan och skjuta för många skott när man är van vid Sveriges/Stockholms höga bolagsvärderingar.

Please follow and like us:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

RSS
Facebook
Google+
https://fondanalys.se/2017/07/11/varfor-vi-investerade-i-amalias-limonad">