Tid är pengar!

Tid är pengar: Ett litet lager på ett fåtal produkter kan man kanske sköta i Excel, men målet måste väl alltid vara att växa verksamheten?

När man startar upp ett företag från grunden så är det väldigt lätt att man väljer den ”billiga vägen” och väljer lösningar som är snäll mot plånboken i det korta loppet, men som på sikt kostar företaget mycket pengar. Jag ska ge er tre exempel från det verkliga livet på temat ”tid är pengar”.

Case ett: Telemarketingföretaget

Två kompisar till mig startade upp ett nytt företag – ett ganska så nischat telemarketingföretag. I början hade de inte så mycket pengar att röra sig med, och de var också lite osäka på om affärsmodellen verkligen höll. Datorer och telefonabonnemang/IP-telefoni införskaffades, men sedan var ju frågan om man skulle använda ett telemarketingsystem eller ej. Det kostade ju trots allt 20-30.000 kr att införskaffa på den tiden (+10 år sedan) och sedan extra löpande kostnader.

Excel var ju däremot billigt. ”Gratis” till och med. Teleagenterna fick telefonnummer och namn de skulle ringa i långa Excellistor, som de sedan bockade av. Bara tuta och köra! Efter lite inkörningsproblem för företaget så visade det sig att det faktiskt gick ganska så bra med denna manuella behandling, så man fortsatte och fortsatte. Och fortsatte… Företaget visade bra vinst och alla var nöjda och glada.

Till slut så kom det en försäljare av telemarketingsystem på besök, och lyckades övertyga vd att göra ett test med hans produkt. Vad gav testet? 15% mer genomförda samtal! 95% färre kvalitetsbrister (tex att man råkade ringa upp samma person en gång till av misstag). Bruttomarginalen ökade med 12 procentenheter. Nettomarginalen med 7 procentenheter! Tid är pengar, för varje extra samtal som kunde ringas för att man slapp göra manuell hantering så tjänade företaget på sista raden.

Slutsats: Det är inget fel att validera sin affärsidé med enkla medel och handpåläggning. Men så fort du bevisat affären så sätt dig ner och räkna på hur du kan göra affären ännu mer lönsam genom att investera i systemstöd.

Case två: Det lilla e-handelsföretaget

Det här är ganska så lustigt, för mina två kompisar i case ett har nu tillsammans startat ett litet ehandelsföretag. Trots Coronakrisen så vågar de satsa, men de var på god väg att göra samma misstag som i första caset – av samma skäl. Det började som en mycket liten nischad webshop med ett fåtal produkter. Inte så konstigt att man håller koll på produkterna då i Excel, eller hur? Det är ju gratis…

Tid är pengar: Ett litet lager på ett fåtal produkter kan man kanske sköta i Excel, men målet måste väl alltid vara att växa verksamheten?
Ett litet lager på ett fåtal produkter kan man kanske sköta i Excel, men målet måste väl alltid vara att växa verksamheten?

Affären har dock börjat växa, och de har i dagsläget kanske 50 produkter och större planer än så. Vi råkade äta lunch tillsammans och de berättade om sitt nya äventyr, och jag sade direkt åt dom att ”ni är fan dumma i huvudet på riktigt!”. Gör nu inte samma misstag igen och ”bygg fast er” i Excel med en stor manuell hantering (och framför allt risk för att göra fel). Ni har ju er bokföring i Fortnox – använd deras lagermodul genast. Resultat: cirka en halvtimmes arbetsbesparing varje dag, och alltid dagsaktuellt lagersaldo direkt i bokföringen.

Slutsats: En person som aldrig begått ett misstag har aldrig provat något nytt. Men dra lärdom av det. Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.

Case tre: Betala för dig!

En annan ehandelsstartup jag sett de senaste veckorna är en ytlig bekant som startade upp en nischad försäljning inom esport på Internet. Någons polare hade lovat att göra hemsidan gratis, och någon annans flickvän hade lovat att sköta bokföringen gratis på kvällstid. Ni kan säkert ana hur det slutade. Hemsidan blev flera månader försenad med missad försäljning som följd. Bokföringen gjordes en gång per månad, när flickvännen hade tid och lust. Detta innebar att man inte hade järnkoll på hur det gick för företaget.

Slutsats: Om du inte betalar för sig, utan förlitar dig på att dina vänner ska hjälpa dig, så kan du inte heller ställa krav på dom. Och rätt som det är så tar vännerna slut… Var beredd att betala för dig (med pengar eller andelar i företaget). Men om du väljer att ge bort andelar, så se till att du väljer folk som motiveras mycket av detta. Alternativt skriv riktiga kontrakt som säger att ”hemsidan skall levereras den x/x för att andelen skall falla ut.

Avslutning

Gemensamt för alla tre casen är också att de startades upp med alldeles för lite kapital. Fundera om det inte är värt att sälja ut 10-15% av bolaget i ett tidigt skede. På så sätt kan du få det kapital som behövs att göra rätt från start, i stället för att gå den ”billiga men dyra vägen”.