Hur telefonbolagen tjänar pengar på billiga mobilabonnemang

Hur tjänar telefon bolagen egentligen sina pengar?

Fria samtal med din mobil? Fria SMS? Och allt detta för 99 kronor i månaden? Det är en schysst deal att kuna ringa och texta hur mycket man vill med sin telefon. Men hur tjänar egentligen telefonbolagen sina pengar?

Vad är vår telefon egentligen?

Det finns väldigt många billiga mobilabonnemang på marknaden. Hur kan mobilbolagen ha råd att erbjuda ”fria” telefonsamtal och ”fria” SMS till sina kunder? Svaret ligger faktiskt i att våra telefonvanor har förändrats radikalt de senaste åren! Vi använder helt enkelt inte vår telefon för att ringa i längre. Vi använder den som en dator, för surf och streaming, för nöje och jobb. Vi använder den för att identifiera oss via mobilt bank-ID och som ett verktyg för att undvika ID-kapning.

Apparaten är nuförtiden inte längre en telefon med inbyggd dator, utan en dator man även kan ringa lite med.

Surfmängd

Tittar man på olika telefonabonnemang så är det som skiljer egentligen endast datamängden: Hur många GB surf betalar vi för varje månad. Och här kommer det intressanta ur teleoperatörens synvinkel – vi människor tenderar att köpa en betydligt större mängd surfdata än vi använder. Telefonbolaget säljer oss säg 25 GB data per månad, som vi köpt ”för säkerhets skull”, men egentligen använder vi kanske bara 10 GB. Där ligger operatörens vinst, att den via abonnemangsmodellen kan sälja på väldigt många användare vardera en liten mängd överkapacitet. Att minska datamängden man betalar för är alltså ett enkelt sätt att minska sina månatliga hushållskostnader.

Hur tjänar telefon bolagen egentligen sina pengar?
Hur tjänar telefonbolagen egentligen sina pengar?

Billiga mobilabonnemang – inget för företag?

Speciellt intressant blir det när vi tittar på företagsaboennemangen. För att ”förenkla” för företaget så säljer man på dessa en ”paketlösning” där varje användare är prissatt för den i företaget som behöver mest data. Hela företaget betalar alltså väldigt mycket extra, totalt sett, i stället för att motivera varje anställd att ha sin egna personliga – låga – inställning av datamängd. Samtidigt, hur motiverar man de anställda till denna besparing, när det i de enskilda fallen handlar om några tior per månad.

I vårt privata lilla aktiebolag konstaterade vi i alla fall att vi oftast surfar via wifi ändå (det går snabbast). Därför behöver vi bara en liten datamängd. Vi har bytt till Hallon för företag, betalar 99 kr/månad (+ moms) för 4 GB och är väldigt nöjda. Att planera surfandet lite är helt enkelt ett sätt att jobba smart.