Chocksänkning av SAS bonuspoäng

SAS chocksänker bonuspoäng i Economy Go-klasserna

Flygbolaget SAS meddelar att de sänker intjäningen av bonuspoäng i Economy Go-klasserna. En intra-skandinavisk resa ger nu endast 100 poäng i de billigaste klasserna. Bonuspoängen för en resa till Los Angeles landar på blygsamma 240 poäng. Tidigare gav samma resa 4500 poäng, så en sänkning med 95% av intjäningen.

Två av mina kreditkort jag har i plånboken är SAS-brandade: SAS American Express och SAS Mastercard Premium. Det blir nog att byta ut Mastercardet mot kreditkortet från Bank Norwegian då jag inte ser ett behov att fokusera jobbresorna på SAS längre. Premiumkortet kostar ju trots allt 1500 kr per år medan Norwegiankortet är gratis. Sedan gammalt kompletterar jag med SJ Mastercard Prio på högsta nivå. Jag känner mig ganska ”välklädd” med dessa kort. Norwegiankortet är ju ett Visa-kort, så efter detta byte har jag ett Amex, ett Visa och ett Mastercard. Det är bra att ha om något av systemen är ur funktion (eller om jag reser i länder som inte gärna tar det ena varianten av kort).

SAS chocksänker bonuspoäng i Economy Go-klasserna
SAS chocksänker bonuspoängen i Economy Go-klasserna

Vad är poängen med bonuspoäng

Bästa användningen av bonuspoängen är till interkontinentala resor i Businessclass. Det brukar bli en sådan resa per år ungefär, privat. I jobbet däremot så kånkar man runt i billigaste ekonomiklass. Företagspolicy ni vet, inget lyxigt här inte! Humor att man åker turistklass i jobbet och businessclass på semestern.

Tillsammans med SAS Mastercard Premium (som ger 12.000 statuspoäng per år) så kom jag ibland upp i ett guldkort på SAS. Finessen med guldkortet är att det gör ekonomiresorna lite lättare att stå ut med. Bland annat kan man nyttja exempelvis lounger på jobbresorna. Men med denna försämring av intjäningen så kommer jag inte upp till guldkort, och då finns det ingen anledning att hålla kvar kreditkortet heller. Undrar om SAS räknade på detta, för vi som verkligen ligger på marginalen kan då överge både kreditkortet (där SAS tjänar bra med pengar på att sälja poängen till Mastercard) och till och med flygbolaget helt (jag tar hellre British Airways till London från Terminal 2 på Arlanda i stället för stora Terminal 5, och hellre Finnair från Bromma än Arlanda när jag ska till Helsingfors).

Samtidigt förstår jag SAS. Det är bara en liten andel resenärer som faktiskt blir drabbade, och som de riskerar att tappa på detta sätt, nämligen vi som ligger precis på marginalen för att samla ihop ett bonuskort av ädlare valör.