Storbankerna: Hur länge överlever de?

Handelsbankens "marmorborg" i hjärtat av Stockholm. Hur länge överlever alla storbanker?

Nordea, Handelsbanken, Swedbank och SEB – de svenska storbankerna är fyra till antalet. Men hur länge överlever de? Konkurrensen kommer från alla håll!

För 25 år sedan var du tvungen att gå med mössan snällt i handen till (stor)banken om du skullle köpa aktier. Dyrt var det också, både courtage och fasta årsavgifter kostade skjortan. In på banan kom två uppstickare – Nordnet 1996 och Avanza 1999. Dessa revolutionerade aktiehandeln i Sverige när man själv kunde handla aktier online, till betydligt lägre pris.

Men därefter hände inte mycket på 15-20 år…

Fintech exploderar

Vad vi nu de senaste åren sett är en ren explosion inom ”finansiell teknologi” (Fintech). Massor med bolag har kommit, och de har alla en sak gemensamt – de utmanar storbankerna genom att nischa in sig på en liten tårtbit av bankernas totala utbud. Vi har exempelvis Pepinsbolaget Pensiono som försöker muta in (och flytta) pensionskapital. Vi har låneförmedlare som Brocc, Lendify eller bolaget jag själv köpt in mig i, Savelend. Dessa plockar alla storbankernas blancolåneverksamhet (lån utan säkerhet) genom P2P-utlåning, men de tar också stora delar av den ”mindre företagslånekorgen”.

Andra aktörer som exempelvis Bynk är också inne och knaprar på blancolånen ”i egen bok”. Läs mer om Bynk här. Handlar det däremot om bolån så har vi utmanare som Enkla (som utmanar på pris) och Bluestep (som utmanar på flexibilitet). När det kommer till internationella pengaöverföringar så finns det flera utmanare inom blockkedjetekniken, ingen nämnd och ingen glömd. Listan kan göras lång, jag avslutar med den klarast (höhö) skinande stjärnan Klarna som mutat in området kring (av)betalningar.

Handelsbankens "marmorborg" i hjärtat av Stockholm. Hur länge överlever storbankerna?
Handelsbankens ”marmorborg” i hjärtat av Stockholm. Hur länge överlever storbankerna?

Talar inget för storbankerna?

Jo, det finns i mina ögon en sak, och endast en, som gör att de stora bankerna kan fortsätta hålla sig relevanta – Swish! I början på 2019 hade Swish cirka 6,9 miljoner privatanvändare, cirka 192 000 företagsanvändare samt cirka 4 000 kunder med handelsavtal. Sedan Swish start 2012 har 1 miljard betalningar genomförts via mobilapplikationen! Swish utsågs 2018 till det mest meningsfulla digitala varumärket, och hamnade även på andra plats bland Sveriges mest positivt omtalade varumärken. Det här är siffror du inte skojar bort! Borta är tiden när det tog tre dagar att göra en överföring från mor till dotter på ett par hundralappar. Swish har expanderat från att från start bara omfatta de sex största bankerna till en handfull till. Frågan är dock – hur länge dröjer det tills vi får se en internationell Swish?