SJ Prio och SJ Mastercard

SJ Prio Mastercard

I dag fick jag den ”tveksamma glädjen” att utnyttja min toppstatus, svart nivå, i SJ Prioprogrammet då mitt tåg från Örebro till Katrineholm för vidare byte(n) med slutstation Stockholm blev försenat. Vi lämnade Örebro västerut 33 minuter försenade. Redan i Kumla var jag ombokad på tåg som skulle ta mig från Hallsberg via byte till buss i Bålsta och sedan till Stockholm. Tack vare ett telefonsamtal till SJ Prio och den svarta statusen på kortet gjorde att jag kopplades förbi alla andra i kö och fick förtur. Bra jobbat!

Läs också vår genomgång av Norwegians kreditkort och Norwegian Reward

Nu tror ni säkert att jag åker mycket tåg som har fått denna höga status, men så är inte fallet, nästan tvärt om. Jag gissar på att jag gör en kortare tågresa i kvartalet, men det fina är att jag har betalat pengar för tågbiljetterna kanske en gång på tio. Övriga gånger har jag rest ”gratis” genom att använda mig av intjänade SJ Priopoäng. Och det bästa med SJ Priopoängen är att biljetter bokade på poäng är helt flexibla och avbokningsbara, om man får ändrade planer.

Jag använder nämligen SJ Prio Mastercard som mitt backupkreditkort (mitt förstahandskort är SAS American Express, men det är ju inte alla ställen som tar Amex). Detta gör att jag får SJ Priopoäng för alla mina vardagliga inköp.

SJ Prio: olika nivåer

SJ Prio finns i tre nivåer, Vit, Grå och Svart. Du är Vit när du har under 6000 nivåpoäng (och du får 10 poäng per 100 kronor handlat på kortet), så en årlig spend på 60 000 kr knuffar dig upp till Grå nivå.

SJ Prio Mastercard

Grå nivå är du på mellan 6000 och 25 000 nivåpoäng under året. På Grå nivå tjänar du in 20 poäng per spenderad hundralapp. Att ta dig från Grå nivå till Svart nivå innebär alltså en årlig spendering på ytterligare 95 000 kr.

Du är på Svart nivå om du har en mer än 25 000 intjänade nivåpoäng under året. Här får du 30 poäng per intjänad hundralapp. För att behålla det svarta kortet måste du alltså de kommande åren spendera 834 hundralappar (83 333 kronor).

Att ta sig upp i nivåerna på SJ Prio kan alltså kanske vara lite tufft (60 000 kr plus 95 000 kr), men att behålla det svarta kortet är enkelt. Rimligen tar man sig upp till Grå nivå år ett och från Grå till Svart år två.

Direktavkastning för SJ Prio-poängen

Hur mycket är poängen värda då? Jo, det varierar mycket utefter ens resemönster. Själv åker jag typ två eller tretimmarsresor (Stockholm-Borlänge eller Stockholm-Örebro). För dessa relativt billiga resor har jag en värdering på 50 kr/1000 poäng. Reser man däremot längre sträckor i X2000 kan värderingen helt plötsligt bli den dubbla. Bäst värde ska tydligen sovtågen till Norrlands inland ge, har jag hört. Det finns inte på kartan att jag åker ett sådant så det har jag inte räknat på.

Detta innebär att ”direktavkastningen” / återbäringen på ens vardagliga handlande blir, med min värdering om 50 kr per 1000 poäng:

Vit till Grå nivå: 6000 poäng = 300 kr, spend 60 000 kr = 0,5%
Grå till Svart nivå: 25 000 poäng = 1250 kr, spend 125 000 kr = 1%
Och det inses snabbt att när man behåller Svart nivå är återbäringen 1.5%

Årsavgiften för kreditkortet är: Svart nivå 195 kr, Vit och Grå nivå 295 kr. Det vill säga något du snabbt tjänar igen om du kan utnyttja poängen för tågresor. Dessutom ingår en reseförsäkring. SJ Priokortet med kopplat Mastercard är ett mycket bra kort att ha i plånboken om du liksom jag gör ett par resor med SJ under året.  Dessutom får man gratis kaffe på tåget som innehavare av Grått eller Svart kort. Vad jag nu ska med det till, jag dricker inte kaffe.

Fler kreditkort med cashback

Det finns flera andra kreditkort där man kan få någon sorts cashback. Själv hade jag British Airways Visa under flera år, där jag samlade flygpoäng. De hade också ett bra två-för-ett erbjudande, om man spenderade tillräckligt mycket pengar på kortet under ett år så kunde man åka två på en bonusresa och betala för en. Efter några års poängsamlande blev det till slut en resa i affärsklass för mig och en vän till New York. Norwegians kreditkort är ett annat kort där man enkelt samlar bonuspoäng, som kan användas som (del)betalninngar för flygresor. Den stora fördelen med Norwegians kort är att det är gratis att inneha, utan årsavgift!

Dock så vill jag understryka att jag aldrig använt mig av kreditkortens kredit, utan betalar av hela räkningen i slutet av månaden. Well, aldrig är ju fel ordval, någon gång har man väl haft cashflowproblem och dragit över lite. Men min målsättning är att inte använda mig av kreditkortens dyra räntor.

Slutligen vill jag avrunda med att flera av kreditkorten har bra reseförsäkringar inbyggda. Det betyder att om man köper sin resa så är man skyddad på bättre sätt än hemförsäkringen. Man behöver med andra ord inte teckna egen reseförsäkring. Reser du en del är denna inbyggda försäkring väl värt kostnaden för kreditkortet!