Iskallt att investera i Djurgården?

Pepins Djurgården

Ett nytt ”intressant” case har publicerats på Pepins: Djurgården Hockey! Jag sätter intressant inom citationstecken då jag ser det som en ”intressant intellektuell övning att värdera caset”,  inte som ”intressant att investera i”. Men det är värt att notera att jag enbart har ekonomiska glasögon på näsan, har man de sportsliga glasögonen på kan uppskattningen av möjligheten vara helt annorlunda!
Då prospektet inte är publikt än så får man dra till med Gubbgooglingar (som innebär att man resonerar fram och tillbaka utan att komma fram till något, i stället för att ta fram sin telefon för att söka reda på svaret) och Killgissningar (när det låter som att man vet vad man pratar om trots att man egentligen bara chansar).

Pepins Djurgården
Djurgården Hockey AB planerar att plocka in 23 miljoner kronor för att flytta sig sportsligt från ett ”stabilt mittenlag” till ”topp fyra” i Sweden Hockey Leauge. Ett hockeylag har i princip fyra intäktskällor, så låt oss titta på dessa. Djurgården Hockey hade intäkter på 100 millar förra året (då damlaget för övrigt vann sin första titel).

1 Publik: 

Knappt en tredjedel av intäkterna kom från publiken. Här kan #powerofmany, delägarkraften, kanske göra underverk? Publikgenomsnittet på hemmaplan sjönk 2016 från 6925 till 6374, kan denna aktieemission göra att publiken hittar tillbaka? Uppenbarligen tror och hoppas man det då man erbjuder nya aktieägare förtur till utdelning under tre år baserat på publiksnitt.
2 % utdelning: Publiksnitt på Hovet grundserien 7 000 – 7 499
3 % utdelning: Publiksnitt på Hovet grundserien 7 500 – 7 699
4 % utdelning: Publiksnitt på Hovet grundserien 7 700 – 8 094
Om man tar sig långt i slutspelet så lär (gubbgoogling) också publiksnittet gå upp). En stor hämsko rörande publiksnittet är dock att AIK spelar i Hockeyallsvenskan (näst högsta divisionen), så derbymatcherna som alltid (gubbgoogling) bör generera extremt publiktryck uteblir denna säsong. Blivande aktieägare bör alltså lite lustigt heja lite extra på AIK…

2 Mediaersättningar

Dryga fjärdedelen av inkomsterna 2016 kom från mediaersättningar. Dessa lär (killgissning) vara direkt relaterade till de sportsliga framgångarna – slutspel ger mer klirr i kassan. Tydligen får laget inte vara med och leka i Champions Leauge i år, så vi gissar att mediaersättningarna i alla fall inte enkelt kan ökas utan att man når slutspel.

3 Sponsor- och kommersiella avtal

Här finns, på sikt, en möjlighet som jag tror att folk kommer missa, då den kan ses som lite långsökt. Men – Djurgården är ett Stockholmslag, och på det sättet lite extra intressant för utländska spelbolag att sponsra, speciellt om de tar sig till slutspel. Om spelutredningen som släpptes för några månader sedan går igenom i Riksdagen så finns det potential för lite mer klirr i kassan, på några års sikt.

4 NHL-ersättningar

10 procent av 2016 års intäkter var NHL-ersättningar, men dessa var då på en rekordhög nivå och kommer att minska (riktig Googling).

Skalbarhet

En viktig parameter när man ska värdera ett affärscase är skalbarheten. Tillverkar du exempel glass, så är det enkelt att skala upp din verksamhet. Spelar du ishockey så är det inte alls enkelt, eller rättare sagt det går inte. Slutspel betyder en uppväxling, javisst, men det är inte en uppväxling vi sedan kan räkna med år för år.

Damlaget

För att värdera damlaget så skulle man behöva en ekonomisk sammanställning enbart för denna resultatenhet. Innan någon bevisar för oss annorlunda, så värderar vi damlaget till noll eller en minuspost, trots vinst 1016 i damhockeyligan.

Aktieägarerbjudande i Djurgården Ishockey

Så här ser förmånssystemet ut för dig som blir aktieägare.

  • 500 kr erhålls en aktieägarhalsduk så att man kan visa att man tillhör den exklusiva skaran av ägare
  • 1.500 kr ovanstående plus ett års medlemskap i Djurgårdens IF Hockeyförening
  • 10.000 kr ovanstående plus signerad matchtröja
  • 25.000 kr ovanstående plus inbjudan till två träffar med lag/ledning
  • 100.000 kr ovanstående plus access till ”Hyllan” vid samtliga matcher
  • 500.000 kr ovanstående plus deltagande i en NHL/VM- resa till självkostnadspris med klubbens ledning

Inget av ovanstående kittlar oss det minsta. Hade man fått två matchbiljetter för en investering kring kanske 2.000 kr så hade vi funderat lite, enligt principen att ”första silen är gratis”, man kanske sedan skulle bli så hooked på hockey så man fortsatte gå på matcherna.

Slutsats av ovanstående

Slutsatsen av ovanstående är att slutspel betyder allt. Vi har tidigare sagt att vi skall köpa en post av allt som kommer via Pepins, men vi är inte sämre människor än att vi kan ändra oss, och avstår därför denna gång, utan att vi ens vet om de ekonomiska förutsättningarna i prospektet. Vi säger Pass, helt enkelt (pun intended). Men det är klart, kommer de dragande med ett uppskattat PE-tal på sju vid vinst genom slutspelet, så kanske det blir intressant igen – men då är det vår sportsbettinghjärna som börjar fundera, inte vår aktiehjärna, och i så fall ber vi att få återkomma.

Tillägg: Även bloggaren Ihållande Invest kommer fram till samma slutsats, med ett mer fokus på det sportsliga.
Tillägg 2: I fotbollen finns det chans till Black Swan-event, detta saknar ishockeyn. Jag tänker då exempelvis på att lilla Åländska Mariehamn IK råkar vinna finska ligan, och därmed får åka ut och spela Champions Leauge. Sådant ger klirr i kassan, men saknas som sagt i detta case.

Edit: Tyvärr investerade vi ändå i detta case. Vi ångrar oss, men du kan läsa mer om det här.