Train Alliance går inte som tåget

Train Alliance håller på med tågunderhåll. Bolaget skulle behövts vid Paranapiacaba train station...

Ett bolag som plockade in pengar via Pepins crowdfundingplattform i vintras var Train Alliance. Till skillnad från andra Pepinsbolag så ”noterades” dock Train Alliance på Alternativa listan, som har handel en gång i månaden.

Notera: Den här gamla artikeln har fått en del spridning nu när Train Alliance skall noteras på ”riktiga börsen” i februari år 2020. Notera att aktien sedan dess har haft en omvänd splitt 2:5, vilket innebär att ett aktiepris på 50 kr år 2020 motsvarar ett aktiepris på 20 kr före splitten (2017 års notsvarighet).

Vår vana trogen köpte vi en post (25k sek) , med målet att sälja av posten vid första handelstillfälle, vilket också lyckades. Vi backade 1% på affären (courtaget), och har inte tittat mer på aktien sedan dess.

Orsaken till att vi bestämde oss för att ”flippa” aktien så fort det bara gick är för att järnvägsunderhåll, vilket är det bolaget sysslar med, är så långt från en crowdfundingprodukt du bara komma kan. Om glass, vin och öl är den optimala produkten att pyssla med om du ska skaffa kapital via crowdfunding så är järnvägsunderhåll iskall? Varför? Gissa vilken glass, öl eller vin som vårt hushåll köper nuförtiden – det kallas delägarkraft. Men ett bolag i järnvägsunderhållsbranchen behöver inte många små privata delägare, det behöver ett mindre antal industriella ägare. Så vi var egentligen nöjda med att bara backa en procent.

Train Alliance håller på med tågunderhåll. Bolaget skulle behövts vid Paranapiacaba train station...

Train Alliance håller på med tågunderhåll. Bolaget skulle behövts vid Paranapiacaba train station…

Train Alliance på Alternativa Listan

Nu slog det mig dock att Alternativa har nästa handelsperiod med start nästa vecka, den 16:de augusti, så jag gick in och tittade vad Train Alliance handlades förra gången. Den noterades för 17 kronor, och handlades senast för 14 kr. Det är en relativt saftig nedgång på dryga 17% på något som borde vara en tråkig stabil ”säker” aktie. PE-talet är ändock på relativt höga 20. Iskallt att köpa, är vår hårda dom. Ska bli intressant att se hur långt aktien kommer backa det första året, för spår vi i kristallkulan så är fallet säkerligen ej klart…

Train Alliance Sweden AB är ett etablerat järnvägsteknikföretag med expertis inom området utformning av underhåll för järnvägsfordon. Samt att anskaffa och tillhandahålla strategiskt lämpliga omloppslägen av järnvägsmark och konvertera och förädla det till järnvägsklar mark. Bolagets syfte är att säkra möjligheterna för att bygga de servicecentraler som den framtida järnvägstrafiken kräver, och att vid sidan av den rådgivande verksamheten kunna erbjuda uthyrning eller försäljning av färdiga anläggningar till operatörer och företag som bedriver tågunderhåll. Train Alliance har drygt 800 aktieägare.