Bonus-Malus: effekter för 2020

Skatt på några populära bilar år 2020 på grund av Bonus-Malus systemet

Sverige har som säkert bekant infört ett Bonus-Malus system för bilar, lätta lastbilar och lätta bussar. Systemet gäller från 1 juli 2018 . Bonus-Malus systemet är för nya fordon som är påställda i vägtrafikregistret från och med det datumet.

Bonus-Malus

Ordet Bonus förstår väl de flesta: Bilar med ett koldioxidutsläpp upp till 60 g/km (tagna i trafik före 2020) eller 70 g/km (2020 eller senare). Bilarna anses då vara miljöanpassade och kan då få en skattebonus upp till 60 000 kr. Under 2019 betalades det ut nästan 1.2 miljarder kronor i bonus, för totalt 31 875 bilar.

Malus är motsatsen: En förhöjd fordonsskatt under de tre första åren för bensin- och Dieseldrivna bilar. Bensindrivna bilar bestraffas med ett grundbelopp på 250 kr och sedan ett koldioxidbelopp på 82 kr/gram (om fordonet släpper ut mellan 95 och 140 g/km koldioxid), eller 107 kr/gram (över 140 g/km).

En Dieselbil drabbas förutom av ovanstående även av ett miljötillägg (250 kr) och ett bränsletillägg med antal gram koldioxid/kilometer multiplicerat med en faktor på 13,52. Mer exakta regler kan du läsa på Transportstyrelsens hemsida.

Nya beräkningsgrunder ger oväntade effekter

Men ovanstående är inte allt: Vid årsskiftet ändrades även beräkningsgrunden för koldioxidutsläppen från NEDC-körcykeln till nya WLTP-körcykeln. Fyrbokstavsakronymerna säger oss ingenting, men vi förstår definitivt effekten i plånboken. Exempelvis kommer en Volkswagen Tiguan (Dieselmotor på 190 hästkrafter) få en fordonsskatt på 11 616 kr i år! Detta kan jämföras motsvarande skatt på 6 554 kr om den i stället registrerades under 2019. Denna skattehöjning fick såklart till effekt att många köpte en ny bil med förbränningsmotor före årsskiftet!

En annan effekt är att priserna på begagnade bilar har gått upp!  Skattechocken drabbar nämligen nio av tio nya bilar! Vi skrev för dryga året om att det mest ekonomiska är att varken investera i en ny elbil eller en ny bensinare, utan att man skulle köpa en bättre begagnad bil. Vi konstaterar nu att vi hade rätt. Dessutom är det miljömässigt bäst att vi inte skrotar redan existerande bilar, Det bästa är att vi kör dem tills det inte lönar sig att reparera dem längre.

På nätet dyker fler och fler jämförelsesajter för olika av billån upp. När kostnaderna för ett bilinnehav går upp, både ökade skattekostnader, ökade drivmedelskostnader och som sagt ökade inköpspriser så är det väldigt rimligt att försöka minska de kostnader man kan påverka, varav räntan på lånet är en stor kandidat.

Skatt år 2020 för vanliga modeller.

Avslutningsvis nedanstående en bild hur hög skatten blir för en handfull vanliga bilmodeller. Du kan själv räkna ut skatten för andra modeller på Transportstyrelsens hemsida!.

Skatt på några populära bilar år 2020 på grund av Bonus-Malus systemet
Skatt på några populära bilar år 2020 på grund av Bonus-Malus systemet