Köpa ny bil?

Elbilen Tesla Model X under laddning vid laddningsstolpe. Dags att köpa ny bil?

Funderar du på att köpa ny bil? Vi befinner oss i brytningspunkten i ett tekniksprång från fossilbränslebil till elbil. Just nu är det en speciellt dålig tid att köpa ny bil, satsa på en begagnad i stället. Vi förklarar varför!

Edit: Läs också denna uppföljande artikel kring Teslas nya paradigmskifte att avskaffa den schemalagda servicen av bilarna.

När Carl Benz patenterade världens första bil 1886 anade han inte vad bilen skulle komma att betyda för världen. Hans trehjuliga kärra hade bara en bensindriven cylinder och 0,75 hästkrafter i motorstyrka. Att hans uppfinning över huvud taget fick ekonomisk bäring hade han sin fru Bertha att tacka för. Hon både finansierade projektet och gjorde en 194 kilometer lång PR-tur med bilen, utan herr Benz vetskap för övrigt.

Verklig ekonomisk relevans fick bilen först med Henry Fords Model T och det löpande bandet, som gjorde att bilen kunde produceras på ett effektivt sätt. Bilindustrin var född men valmöjligheterna var fortfarande begränsade. Ford lär ha sagt att man kunde få vilken färg som helst på sin bil bara man valde svart.

Det gjordes fina bilar för 100 år sedan. Dags att köpa ny bil?
Det gjordes fina bilar för 100 år sedan

Bilindustrin fortsätter att revolutioneras. Elbilen ligger egentligen fortfarande bara i sin linda med tanke på vad den förväntas komma att betyda för världen. Elon Musk kämpar med att föra Henry Fords löpande band till nästa nivå genom närmast full automation. Svart är fortfarande inne, men finns inte favoritfärgen i broschyren erbjuder i varje fall de mer exklusiva märkena specialfärger för alla smaker. Tillvalslistorna har blivit längre än specifikationerna för bilarnas grundutförande. Valmöjligheterna är oändliga när man ska köpa ny bil.

Mer än ett behov

I Sverige finns det cirka fem miljoner bilar i trafik, varav den absolut största delen är för privat bruk. Med en befolkning på cirka tio miljoner innebär det att det i snitt går två personer per bil. Då är barn och åldringar inräknade. Även om många samvetsgrant, eller demonstrativt, väljer kommunala transportmedel till förmån för miljön har bilen en självklar plats i de allra flesta hushåll i vårt land.

Men vad betyder bilen för oss egentligen? För många är det en praktisk fråga att äga en bil. Det finns förvisso lokaltrafik men med jobb, dagis och handling blir den där extra timmen i besparad tid varje dag ganska så värdefull. För andra, kanske speciellt de som bor centralt i någon av storstäderna, är det ännu mer en ren bekvämlighetsfråga. Boilen är dock för många en väldigt stor utgift. Det är inte för inte som ett spartips alltid är att se över sina bilkostnader.

Sedan har vi den där listan med extrautrustning som tvingar oss att ta ställning till vad vi verkligen behöver och vad vi ”villhöver”. Det är tydligt att bilen är mer än ett behov. När familjekombin utrustas med extra tillbehör för 150 000 kronor går det inte längre att motivera valen med det handlar om ett behov. Vi vill ha något extra, vi vill unna oss, vi vill synas och bli accepterade i vårt sociala sammanhang.

Att köpa ny bil är sällan en investering

Hur mycket man än vrider och vänder på det och försöker motivera för sig själv varför det är klokt att välja extra fyrhjulsdrift, autopilot och Bang & Olufsen-stereo är bilen sällan en investering. Jo, man kan faktiskt se bilköpet som en investering om det innebär att man kan ta ett mer välbetalt jobb. I de allra flesta fall klarar man sig i sådana fall med instegsmodellen för ett av de enklare bilmärkena. Resten hör till det ovan nämnda ”villhöver”.

Denna längtan efter det lilla extra får oss att vrida på kalkylerna för att försöka hitta bra argument att köpa ny bil. Men faktum är att de olika tillvalen är svåra att motivera ur ett ekonomiskt och ett rationellt perspektiv. Bilar sjunker i värde och denna resa börjar från och med att framvagnen tittat ut från bilhandlarens garage. Att köpa ny bil är sällan en bra affär. Extrautrustningen är speciellt utsatt för detta prisras. Nej, något ekonomiskt argument för att välja till extrautrustning finns det inte. Möjligen kan man argumentera att bilen kan bli mer svårsåld om den inte har det som gemeneman förväntar sig av en bil. Hit kan vissa säkerhetsfunktioner som airbags höra (ja det finns till och med premiumbilar som inte har alla airbags som standard). I övrigt blir argumenten tunna på denna front.

Hur ska man resonera kring sitt bilköp?

Ett av de bästa råden från ekonomiska rådgivare är att undvika att ta lån för att finansiera konsumtion. Att låna för konsumtion är kapitalförstöring och en vanlig inkörsport till skuldfällan. Bilen är här en klar gråzon. Eftersom bilen utgör ett behov för många är det lätt att motivera utgiften med tillhörande billån när man ska köpa ny bil. När man sedan väljer en lite starkare motor (”man vill ju ändå trivas med bilen”, ”säkrare omkörningar” o.s.v.) och bockar av ett antal rader på tillvalslistan smyger den rena konsumtionen in på samma nota som behovet. 

Speciellt viktigt är det när det sker ett tekniksprång som nu! Om några år (man kan diskutera hur många) så kommer det inte tillverkas några fossilbilar längre! Samtidigt är konkurrensen på den nya generationens elbilar för dålig. Här är pudelns kärna, gratis goda råd från Fondanalys.se:

  • Köp inte en ny elbil – det kommer komma bättre/billigare modeller när konkurrensen hårdnar
  • Köp inte en ny fossilbil – värdeminskningen kommer bli brutal när gamla tekniken dör ut
  • Slutsats – köp en begagnad fossilbil! Läs mer nedan.

Vad är behovet egentligen?

Om du ska köpa bil, var för allt i världen ärlig mot dig själv. Identifiera först det verkliga behovet. Ofta kommer man långt med en lätt begagnad bil. Vill du åka lite lyxigare, lite bekvämare? Vill du imponera? Njuter du av det bästa stereo- eller motorljudet? Fine! Men kalla det bara inte för ett behov utan var ärlig mot dig själv. Kanske är 100 000 av notan ”behov” och lika mycket eller mer får klassas som ”lyx”.

Märkesfällan

Att välja rätt märke är inte helt lätt och det faktum att det finns så många olika aspekter att ta hänsyn till är något som bilförsäljarna utnyttjar till sin fördel. Om du vill komma absolut billigast undan kan förstås en Dacia duga. Volkswagenhandlaren kontrar då och säger att familjen åker säkrare i en Golf kombi, som man får till ett överkomligt pris. Volvohandlaren i sin tur skakar på huvudet och anger både den bättre säkerheten och de större utrymmena i en Volvo. Över till Audi och BMW (och nu nosar vi på premiumsegmentet). Nu lyfts de överlägsna motorerna, valmöjligheterna och den perfekta kombinationen av behov och ”statement” fram. Du är unik och visst ska du få uttrycka dig genom ditt val av bil! Ungefär så kan argumentationen låta och som får dig att fundera över att kanske teckna ett lite större billån än vad du hade tänkt dig.

Privatköp eller bilhandlare?

En fråga du måste ställa dig är om du ska köpa bilen av en privat säljare, eller om du ska köpa den begagnade bilen från en bilhandlare. Jämför man priserna så ska det vara lägre pris på en privatsåld bil än en via bilhandeln – dels kan du lättare få ett billån när du går via handlaren (mer om det nedan), men du är också troligen mer skyddad som köpare. Ett köp av begagnad bil hos en bilhandlare är nämligen skyddad av konsumentköplagen. Detta innebär att du har rätt till att få en varudeklaration, och att du har rätt att avbeställa köpet innan bilen har levererats till dig. Du har alltid rätt att klaga på fel i tre år när du köper av en bilhandlare. Bilhandlarna kan också ta in din gamla bil som inbytesbil.

Elbil eller fossilbil?

Inte har det blivit lättare av att det dykt upp helt nya slags fordon på marknaden. Elbilar och elhybrider har kommit för att stanna. Att glida runt i en Tesla är givetvis härligt både för dig och för miljön men när du börjar skissa på kalkylen blir det tydligt att den bara kan motiveras ur ett ekonomiskt perspektiv om du jämför med andra bilar ur samma kategori – antingen andra elbilar eller bilar ur premiumsegmentet. Som vardagsbil har elbilen fortfarande en bit kvar i Sverige. Samtidigt känns det kanske sådär att lägga en större summa på en dieselbil med tanke på den sura debatten kring dieselbilens effekt på miljö och hälsa. Andrahandsvärdet är hotat, sägs det.

En smart kompromiss i dagsläget kan vara att satsa på en begagnad fossilbil i väntan på att marknaden för elbilar har mognat. En stor del av värdeminskningen är då redan avverkad och du kan lätt motivera den fortsatta värdeminskningen som en naturlig löpande kostnad för ditt bilägande. Det finns ännu en stor fördel med att välja begagnat: den extrautrustning som den föregående ägaren betalade multum för är den del av bilens värde som fallit mest och du kan därför fynda rejält om du lyckas hitta ett extra välutrustat exemplar.

Elbilen Tesla Model X under laddning vid laddningsstolpe. Dags att köpa ny bil?
Elbilen Tesla Model X under laddning vid laddningsstolpe

Finansiera bilköpet

Att fundera på alla dessa aspekter blir extra viktigt om du tänker låna pengar för att köpa ny bil. Att ta ett billån känns nästan lika naturligt som att ta ett huslån idag. Tack vare de låga marknadsräntorna är det inte heller särskilt dyrt med billån för tillfället, även om det kan komma att ändras. Det finns också bra möjligheter att jämföra olika billån så att man kan komma undan så billigt som möjligt.

Skillnaden mellan billån och huslån är givetvis att fastigheter vanligtvis ökar i pris över tid medan bilens värde till slut blir noll. Därför bör du se ett billån som en löpande utgift ungefär på samma sätt som elen du betalar. Visst, det kan vara smart att finansiera en del av bilkostnaden med ett billån för att istället kunna använda sparpengarna till någon form av investering, givet att avkastningen är högre än räntan på lånet.

Poängen är ändå alltjämt att man först måste avgöra det verkliga behovet för bilägandet är och dra en tydlig gräns mellan att behöva och ”villhöva”. På så sätt undviker du att teckna ett billån som till större delen avser konsumtion.

1 kommentar

  1. Per Penning

    Helt rätt – en begagnad fossilbil med några år på nacken i väntan på teknikskiftet. Gärna en färg ingen vill ha eller ett märke som anses ha låg status trots hög kvalitet, så som KIA eller Opel.

Kommentarer är stängda.