Produktutveckling från Alvestaglass och Stallhagen

Alvestaglass produktutveckling: Släpper energidryck i sitt LoHiLo-varumärke

Två av mina favoritbolag i portföljen har på kort tid släppt spännande nyheter kring vad man skulle kunna kalla produktutveckling. Eller kanske breddning av verksamheten är ett bättre ord. Spännande utveckling är det i alla fall, jag ser verkligen fram emot framtiden med dessa helt nya koncept.

Produktutveckling á la Alvestaglass

Alvestaglass har tidigare hintat om nya produkter. Bland annat köpte de upp ett varumärke inom ”frusna frukter på pinne” för en spottstyver förra året, och jag trodde att det var nästa grej som skulle lanseras. Tji fick jag.

Alvestaglass produktutveckling: Släpper energidryck i sitt LoHiLo-varumärke
Alvestaglass produktutveckling: Släpper energidryck i sitt LOHIO-varumärke

Alvestaglass tillverkar ”proteinglass” under varumärket LOHILO. Nu breddar man sin verksamhet när man för första gången överger frysta produkter och flyttar in i kylskåpet! LOHILO Funktional Drink ska nya området heta. Primära målgruppen för dryckerna är uppenbarligen inte jag (håller mig till öl och CocaCola) utan är ”tjejer i åldern 18-35 som lever ett aktivt och hälsosamt liv”. Vad jag däremot vet är att marginalerna på dessa drycker är magiska… Dryckerna är tillverkade på ett bryggeri i Skåne, så jag misstänker att det är något slags Joint Venture bakom, men kan ha fel där.

Nya rutiner på Pepins – igen!

Aktien tar ett rejält skutt och handlades i går på Pepins till 200 kr (från förra månaden på 150 kr). Verkar som att den kommer gå för 195 kr idag, om man gissar lite i orderdjupet. Pepins har nämligen gjort om handelssystemet ännu en gång, denna gång är det handel med ett avslut redan första dagen, och sedan en handelsrunda dag två igen, till potentiellt helt andra kurser. Om det är bra eller dåligt får framtiden utvisa.

Produktutveckling á la Stallhagen

Från Åländska Stallhagen (som är portföljens största innehav) kommer två nyheter. Dels så ska man börja tillverka alkoholsvagare öl (mellanöl) för att ta sig in på den svenska dagligvaruhandeln. Det låg liksom i korten, är ju ett naturligt steg att gå, och kan knappast kallas produktutveckling eller diversifiering. Men ett annat nytt koncept är riktigt spännande. Tillsammans med Micke Björklund (har vunnit årets kock både i Sverige och Finland) och hans Smakbyn startar man upp i ett Joint Venture ett destilleri i Jan Karlsgården på Åland. Destilleriet kommer främst att tillverka gin, likör och vodka, och möjligtvis även whisky i ett senare skede. De första produkterna väntas nå marknaden om ungefär ett år. Ännu mer alkohol till portföljen med andra ord.

Gott gotti-gott gott!