Elektriska fordon på väg framåt

Elektriska fordon: Elektrisk longboard från svenska bolaget Bioboards Eskate Sweden AB

Elektriska fordon är verkligen på väg framåt. (Notera den hö-hö-hö-iga ordvitsen, man kan tro att jag är från Göteborg). Vi har tidigare skrivit om Tesla och andra elbilar, så det skippar vi nu. Men vad finns det för andra sorters elektriska transportmedel? Är något av dessa något att satsa på, eller är det bara roliga leksaker?

Elektriska skateboards

När jag var en liten grabb så såg jag faktiskt en galning, eller ska vi kalla honom för entusiast, som hade satt en gräsklipparmotor på en skateboard. Det såg varken coolt, bra eller särskillt praktiskt ut. Fast forward 30 år och el-revolutionen som vi ser nu har gjort att det ploppat upp en hel del tillverkare av elektriska longboards och skateboards. Coolhetsfaktor 100.

Elektriska fordon: Elektrisk longboard från svenska bolaget Bioboards Eskate Sweden AB
Elektrisk longboard, bild från svenska bolaget Bioboards Eskate Sweden AB

Elektriska skateboards finns i många olika prisklasser, från en handfull tusenlappar äkta Made In China till brädor som kostar en månadslön eller två. När vi går upp i prisklass så kan vi få extrema prestanda. Världens snabbaste eskateboard kommer exempelvis från svenska Bioboards, och toppar 78 km/h! Att det inte är billiga saker förstår man av att hjärtat i brädan, motorstyrningen eller den så kallade Focbox Unity, kostar drygt 3000 kr (och det går åt två stycken på en fyrhjulsdriven bräda).

Juryns beslut: Jag skulle själv aldrig våga kliva upp på en eldriven skateboard, men nog sjutton skulle man kunna använda dessa som ett riktigt eldrivet transportmedel under vackra dagar.

Elektriska kickbikes/scooters

De ser ut som ”en skateboard med styre”. I alla fall Stockholm är nedlusat av fyra konkurrerande företag som översvämmar stan med hyrscooters.

Med hjälp av 730 miljoner kronor i riskkapital har svenska Voi Technology lanserat sina elscootrar i 30 europeiska städer. Nu har bolaget nått lönsamhet på sina första marknader, enligt grundaren Fredrik Hjelm.

Kul att det går bra för ännu ett svenskt företag, även om jag personligen tror på att norra Europa är fel marknad att satsa på. Sommartid är det jättekul att åka dessa, men i snömodd – nej tack! Särskillt billigt är det inte heller, en kort resa går på 30-40 kronor, dvs i samma prisklass som tunnelbanan. Längre sträckor blir det dyrt. Hyrmodellen är kanske intressant, men jag skulle i så fall hellre titta på att köpa en egen kickbike om jag hade lämpliga transportbehov.

Man ser dock fler och fler som insett att en elscooter är ett bra transportmedel, men blir dyrt i längden om man ska hyra den hela tiden. Det är minst två i ”mitt” bostadshus som i stället har köpt en billig elscooter för eget bruk. Med ett nypris på från kanske 4000 kr och uppåt så har man ju faktiskt betalt inköpet vid cirka 100 resor, jämfört med hyrpriset.

Olika modeller av elektriska kickbikes
Olika modeller av elektriska kickbikes

Juryns beslut: Helt klart ett acceptabelt transportmedel. Fördelen denna har (tillsammans med skateboarden) är att den är enkel att ta in i lägenheten eller huset och ladda.

Segway

Segway: Coolhetsfaktor noll. Men de är nog ganska praktiska att köra. Jag har till och med sett Segway-poliser i vissa städer i USA. Verkar kunna ta sig runt även lite offroad om man säger så. Men det är riktigt dyra prylar, snabb Googling ger runt £6000.

Ännu ett av alla elektriska fordon: Segway
Ännu ett av alla elektriska fordon: Segway

Juryns beslut. Det höga priset och att den är lite otymplig tror jag diskvalificerar den för att vara en riktig utmanare i kategorin elektriska fordon.

El-mopeder, elcyklar och mopeler

Elmoped: Jag köpte själv en bensindriven Vespa förra sommaren. Moped är verkligen det optimala transportsättet att ta sig runt i stan. När jag köpte min EU-moped så tyckte jag inte att det fanns någon eldriven som såg tillräckligt snygg ut. Nu har det kommit snygga varianter (smaken är ju som baken). Ett annat problem jag har är laddningen, bor man i lägenhet så är de inte lätta att ladda. Men hade jag haft tillgång till bra laddning så hade en elmoped varit ett givet köp. Vi får se hur det ser ut nästa gång

Elcykel då: Det är väl en nobrainer att köpa en elcykel om man nu ska köpa en cykel. De är ju också skattemässigt gynnade, vilket såklart är totalt hål i huvudet av politikerna. Varför ska vi slösa skattemedel på att Södermalmsbor ska elektrifiera sitt cyklande? Och varför i så fall blir bara cyklarna skattemässigt gynnade, och inte mopederna eller scootrarna?

Goped. Kan man hitta något fulare?
Mopel. Kan man hitta något fulare?

Mopelen slutligen: Om du korsar en moped och en elcykel så får du det sämsta av två världar. Opraktisk, ful, långsam, ful, otymplig. Sa jag att den var ful förresten? Precis som Segway coolhetsfaktor noll.

Juryns beslut: Elcyklar och elmopeder är jättebra transportmedel. En Mopel skulle vi inte ta i med tång.

Enhjulingar

Vi har mestadels tittta på tvåhjulingar, även om den fyrhjuliga skateboarden finns med på listan. Men det finns även elektiska enhjulingar! Coolhetsfaktor 100. Risk för att slå sig-faktor 100 också. Man ser dom då och då på stan, men väldigt sällan. Kan inte vara direkt praktiska att åka på, men säkert jätteroliga. Tror inte man åker några längre sträckor, men passar bra en kort sträcka och sedan följa upp med tunnelbana eller tåg, där man bara tar maskinen under armen

Elektrisk enhjuling, är det ett bra elektriskt transportmedel?

Juryns beslut: Skulle inte våga prova, känns som en cool leksak och inte som ett elektriskt transportmedel.

Gillar du vad vi skriver om här på Fondanalys.se? Gör oss då en tjänst – sprid artiklarna i sociala media! Har du en blogg eller annan websida så får du väldigt gärna länka till oss, Och slutligen, kommentera gärna, det gör oss så glada!