Att hitta en fördel

Hitta en edge en fördel

Det här blir nog ett rörigt inlägg, men jag tror att några kan ha intresse av det. Oavsett om vi tittar på aktiemarknaden, inom näringslivet, på pokerbordet eller nästan vilket annat område som helst, så kommer den person som lyckas bäst vara den som hittar en fördel – en egde – över motståndarna.

Börjar höra dåligt

Min mamma, 80 bast fyllda, har de senaste 10 åren haft svårt att höra när jag pratar. ”Tala ur skägget”, brukar hon säga. Jag hävdar att jag pratar normalt, hon hör inte, jag höjer rösten (rejält) och hon säger att jag skriker… När vi däremot talar i telefon så går det hur bra som helst, och hon här min fru bra. Eller så fejkar hon bra. Jag fattar det, det är tungt att erkänna för sig själv att man blir gammal och sinnena sviker. Men hon borde kunna erkänna för sig självatt hennes hörsel blivit sämre. Saker och ting blir nämligen lättare då. Det är med andra ord basröster hon har svårt för, speciellt när det är bakgrundsljud.

Jag har själv upptäckt att jag har samma problem – basröster på krogen har jag svårt att uppfatta. Jag tar till skillnad från mamma åt mig av det hela och klagar inte på den jag pratar med. Problemet ligger hos mig.

Vi skaffade en valp för tre månader sedan. Nu visar det sig att jag inte heller hör hennes ”jag har tråkigt-pip”, sådana där små pip utan större kraft. Tar hon i, så hör jag pipen, men inte när det inte är fara å färde, typ. Min fru hör pipet, och brukar undra om jag inte hör det?

Jag har alltså gott omkring och tyckt att jag har haft ganska bra hörsel förutom just med basröster, och så visar det sig att jag saknat möjligheten att plocka upp toner ur ett helt annat spektrum till. Detta kände jag inte till. Och det för oss in på…

Dags att skaffa hörapparat?

Kända kända och okända okända

Det finns i managementlitteraturen en ganska så känd fyrfältsmatris (allt brukar kunna delas in i just fyra fält):

  1. Kända kända: Saker vi vet att vi vet
  2. Kända okända: Saker vi vet att vi inte vet
  3. Okända kända: Saker vi vet/förstår, men som vi inte är medvetna om
  4. Okända okända: Saker vi inte vet att vi inte vet (vem hade trott detta)

Lite slarvigt kan man säga att mitt hörselproblem med valpens pipljud har gått från okända okända till kända okända. Jag vet om att jag inte hör ljudet, Jag skulle kunna fixa till problemet genom att skaffa mig en hörapparat (och få det till kända kända). Men det är faktiskt ganska skönt att slippa höra det!

Att hitta en fördel

Låt oss ta aktiehandel eller investeringar som exempel. Jag sticker ut hakan och säger – lite provokativt – att det har inget värde att räkna på PE-tal, PS-tal, blablabla-tal, och med det tro att du kan slå marknaden. Prissättningen på marknaden ska ju enligt alla teorier vara rättvis/fair, och alla de tal du kan få genom att läsa tex årsredovisningar faller in under kända kända. Denna info delar du med miljontals andra tävlande. Dessa miljontals aktörer gör samma beräkningar som du. Där hittar du ingen fördel.

Hade du på hösten 2019 kunnat förespå Covid-19 pandemin, så hade du kunnat positionera dig för det kraftiga börsfall som kom. Pandemin var verkligen en okänd okänd! Vem hade kunnat ana det!

Det är alltså i punkt två och tre vi kan hitta en fördel. Kända okända – saker vi vet att vi inte vet skulle till exempel vara ”hur uppfattar företagets kunder företaget, planerar de byta, planerar de att köpa mer?” Kan vi på något sätt ta reda på detta, så har vi en information som marknaden inte har i gemen!

Okända kända är såklart svårare (eftersom vi inte känner till dom än). Men det innebär ju att det också är svårare för våra konkurrenter att hitta en fördel.

Usecase: Evolution Gaming

Evolution Gaming är en ”Twitterfavoritaktie”. Vi tar den som exempel: Alla kan läsa årsredovisningarna och kan konstatera att det är ett företag som går *väldigt* bra. Värderingen är på grund av/tack vare detta väldigt hög. Där delar sig omdömena. Ett läger hävdar att resan bara börjat till månen, det andra lägret säger att ”det är väl inget svårt att konkurrera ut, tekniken är inte svår”. Jag är inte här för att argumentera åt endera hållet, men vill du hitta en fördel i detta case så:

Kända kända:
Alla har tillgång till balans och resultaträkningen, det är alltså faktiskt ointressant information!

Kända okända:
Evolution har egentligen bara en konkurrent (Playtech). Det är alltså Playtech, och Playtechs kunder, ni ska analysera om ni vill hitta en fördel i Evolution! Kommer Playtech att ta marknadsandelar? Eller kommer Playtech kasta in handduken och ge upp livecasinot? Kommer Playtechs kunder att lämna Playtech för Evolution, eller kommer Evolutions kunder att lämna till fördel för Playtech?

Okända kända:
Evolution köpte för några månader sedan NetEnt (och lade blixsnabbt ner deras förlustbringande livecasino). Dels köpte de sig ett intäktsben till (slotmaskiner), dels fick de bort en konkurrent – en klockren affär! Jag skäms jättemycket för att jag inte såg den komma! Jag var väldigt insatt i NetEnts produkter, och ändå var det okänt för mig. Hade jag gjort min hemläxa så hade jag kunnat analyserat detta, och på så sätt skaffat mig en fördel (genom att ta position i NetEnt).

På samma sätt borde man analysera nedsidan. Hur troligt är det att det kommer en ny konkurrent som verkligen kan konkurrera? Jag har min uppfattning klar (men den behåller jag för mig själv).

Okända okända
Jadu, Covid 19 var här initialt dåligt för aktiekursen i den allmäna slakten, men oj vad pandemin har påskyndat all omställning till digitala affärsmodeller. Hade man haft en kristallkula hade man kunnat tälja guld.

Alla som läser det här bör nu förstå vilket mastodontarbete det egentligen ligger bakom för att slå marknaden! Om du inte är beredd att göra detta arbete, så har vi tidigare rekommenderat att helt enkelt köpa investmentbolag. Då lägger du dina pengar i samma korg som historiskt sett ”väldigt lyckosamma” personer, som gör jobbet åt dig. Det glädjer mig att se att även andra rekommenderar denna strategi för nybörjare i aktier.

Varför säljer motparten

När du har gjort all detta arbete, så finns det en viktig fråga du ska ställa dig: Varför säljer motparten! Vad vet han som du inte vet? Varför anser han att aktien/blaget skall säljas, medan du anser att det är ett klockrent köp?

Hitta en edge en fördel

Bolagsstyrning

Samma metod som ovan kan med fördel användas på flera olika plan i själva företaget också, exempelvis i styrelsearbetet.

Kända kända kommer från företagets interna rapporteringskanaler. Men att bara styra skutan efter detta är lite som att köra bil genom att titta i backspegeln.

Kända okända – kan exempelvis vara: Nyckelarbetare – riskerar vi att tappa dom till någon konkurrent? Och vad har vi då för plan? Ibland är det enkelt uppskatta dessa okända saker (och därmed göra om dom till till kända), exempelvis genom en medarbetarundersöknig!

Okända kända – Om vi är så duktiga på vad vi gör, varför gör inte någon annan samma sak? En aktiv konkurrentanalys kan hjälpa till här. Ut och lägg örat mot tågrälsen, och lyssna – kommer det en konkurrent tuffande? Kan vi hindra detta genom att köp upp den potentiella konkurrenten inan de blir ett hot? Eller kan vi locka över deras nyckelpersonal?

Okända okända – det går ju per definition inte att förutspå svarta svanar. Men det går faktiskt att utarbeta en plan mot dom ändå! Exempelvis genom att inte ha en enda underlevarantör i Kina, utan att se till att du får säg 70% av leveranserna från Kina och 30% av (en dyrare) tillverkare i Europa! Den ökande kostnaden får man helt enkelt se som en försäkringspremie för uteblivna leveranser. Det kan också handla om att man har sett till att ha ett låneutrymme i förväg (tex kontokredit), eller att man har ett lager med nyckelkomponenter.

Att planera för det värsta, och hoppas på det bästa, brukar vara ett framgångsrecept.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *