Synas online – En recension

Synas Online. Nybörjarens guide till marknadsföring och sökmotoroptimering bokomslag

Min bekant Daniel Karlsson har skrivit en bok! Synas online – Nybörjarens guide till digital marknadsföring och sökmotoroptimering heter den. Det hör inte till vanligheterna att jag recenserar en bok eller produkt, men idag gör jag ett undantag. Framför allt delen om sökmotoroptimering intresserar mig nämligen. Boken är en bra läsning både för den som är på väg att starta upp ett eget företag såväl som den som redan har ett företag men som vill öka sin digitala närvaro och marknadsföring.

Synas online – bokens olika delar

Boken består av tio kapitel, varje kapitel består av ett antal underkapitel, och varje underkapitel består av ett antal stycken. Varje stycke är vardera ungefär en halvsida långt i snitt och handlar om ett specifikt tema. Upplägget är faktiskt riktigt bra! Förslagsvis läser man först boken från pärm till pärm. Det går snabbt då boken är skriven på ett rappt och lättfattligt språk. Därefter går man tillbaks och betar av stycke för stycke i det underkapitel man för tillfället vill jobba med.

Kapitel två till fyra handlar om digital marknadsföring, produkter och innehåll. Femte kapitlet – vilket också är det längsta kapitlet – handlar om sökmotoroptimering. Kapitel sex till nio handlar åter igen om marknadsföring (på ett mer tekniskt sätt). Min enda egentliga kritik är egentligen att det känns lite konstigt att skjuta in kapitlet om sökmotoroptimering mitt i boken.

Synas Online. Nybörjarens guide till marknadsföring och sökmotoroptimering
Synas Online. Nybörjarens guide till marknadsföring och sökmotoroptimering

Givetvis går alla delar in i varandra, som digitala kugghjul griper in i varandra i en digital motor (om den usla liknelsen tillåts). Ett annat sätt att se världen är att marknadsföring är något som vi betalar för att synas och göra reklam för, medan sökmotoroptimering är för att ”fånga upp gratisbesökarna”. Paid or Earned, som jänkarna säger. Båda delarna är lika viktiga. Det finns förvisso affiliates som enbart jobbar med sökmotoroptimering, medan de företag som enbart marknadsför sig med köpt reklam missar en stor del organisk trafik. Och grejen är att denna organiska trafik dels är relativt billig, dels är den ofta av hög kvalitet!

Kapitlet om sökmotoroptimering

Jag erkänner – jag är inte kompetent nog att avgöra om kapitlen om marknadsföring är heltäckande eller ej. Vad jag däremot kan svara på är att sökmotordelen är mycket kompetent. Ha nu i åtanke att detta är en nybörjarbok. Nybörjaren behöver inte få reda på den bakomliggande strategin med exempelvis varför det är bra att blogga på sin money-sajt eller varför man bör namnge bilder på ett bra sätt och ge dom en bra ALT-text. Allt detta går egentligen att skriva en egen bok om. Men vår nybörjare, oavsett om det är en låssmed som vill få in fler kunder till sajten, eller om det är ehandlare som vill öka sin konverteringsgrad, behöver bara följa råden utan att tänka själv så kommer det att gå bra.

Jag törs lova att följer du bara råden kring sökmotoroptimering så kommer din sajt att stiga i de organiska sökresultaten hos Google. Du ser kanske inte resultat över en natt, sökmotoroptimering är ett maratonlopp, men du kommer att se resultat på sikt. Den här recensionen kommer vara ett bevis på detta, Googla gärna ”synas online” om någon vecka och se om vi inte kan hitta denna text på förstasidan bland sökresultaten! Texten är nämligen skriven enigt konstens alla regler enligt råden från Daniel Karlssons bok.

Vilka reglerna är? Ja de får ni reda på när ni läser boken. Allt som återstår för mig är nu att skaffa några (rätt sorts) inlänkar till denna text.

Uppdateringar

Edit 1: Sex timmar efter publicering så ligger Fondanalys.se på plats tre-fyra på sökordet ”synas online” när man Googlar. Endast Adlibris, Bokus och Daniel Karlssons egna hemsida om boken slår oss. Förvisso är det väldigt låg sökvolym på detta sökord, så det är lätt att ranka bra på det, men det är en del SEO-firmor som har texter kring detta sökord i olika varianter. Kul att praktiskt kunna visa att Daniels metoder fungerar!

Edit 2: Fyra dagar efter publicering rankar artikeln på plats två, efter Adlibris men före Bokus.

Fyra dagar efter publicering rankar artikeln på andra plats på Google-sökningen "synas online"
Fyra dagar efter publicering rankar artikeln på andra plats på Google-sökningen ”synas online”