Digitalisera travsporten!

Dags att digitalisera travsporten.

Travsportens problem är att för varje år som går så blir publiken och spelarna ett år äldre. Nyrekryteringen av totospelare är minimal. Få spelare tar sig omaket att åka ut till travbanorna. Travsporten behöver lära av andra sporter hur man ska attrahera en ny publik.

Tittar du på framför allt amerikansk sport som exempelvis NFL, men även europeisk fotboll, så märker du kanske att det finns statistik för allt! Antalet lyckade eller misslyckade passar eller antalet yards eller meter spelaren har löpt, med eller utan boll. Ja det finns statistik nästan ner på antalet procent använda tur-kalsonger eller ej. Inom travsporten däremot har man problem att skaka fram tillförlitlig skoinformation. Jag har ett förslag på hur man kan digitalisera travsporten och plocka fram mycket användbar statistik. Detta skulle kunna vitalisera sporten. På det sättet kan man bryta den nedåtgående spiralen travet befinner sig i och göra sporten intressant igen för den breda massan.

Vill du bara läsa om detta så hoppar du ner till nedanför bilden. Först kommer nämligen en låååång utveckling kring senaste handelsrundan på Pepins, som triggade igång min hjärna kring denna idé.

Decemberrundan på Pepins

Domaine Escapat handlades med två kronors upptick till 75 kr. Alvestaglass (200 kr), XTZ (10 kr) och Frilans Finans (50 kr) handlades oförändrat från föregående handelsperiod. Konkursfönster, förlåt Kronfönster, gick som sagt i konkurs och handlades för ett öre (så att man kan få ett förlustavdrag i år). Superfruit handlades ned två kronor från 22 kr, och WTSC handlades ned från 8 kr till 1.71 kr. På Fans Market handlades Djurgården Hockey för 45 kr. AIK Hockey hade sin första handelsrunda efter 9 månader på oförändrade 7 kr.

Pepins själva handlades med ett nedtick på 2 kr (från 11 kr till 9 kr). En blandad handel med andra ord, men en mycket oroväckande tendens är tydlig: Säljsidan är på alla dessa bolag extremt mycket större än köpsidan. En tiopotens större, minst (med ett undantag: XTC). I vissa fall två eller till och med tre tiopotenser större. Om du planerar att sälja dina aktier i något av bolagen, så får du alltså förbereda dig på en lång och utdragen process. Det här är ett underbetyg till Pepins handelsmodell – de är bra på att anskaffa kapital till bolagen men inte bra att underhålla andrahandsmarknaden. På sikt kommer detta göra att intresset för att delta i crowdfundingarna minskar.

WTSC Partners

Skryttext om WTS, eller som Pepins kallar det, ”information”:

WTS Positioning Solutions AB (WTS) grundades 2012 och är ett snabbväxande bolag inriktad på teknisk innovation och konsultverksamhet inom GPS-spårning. Företaget omfattar produkt- och affärsutveckling av sin egen produkt – Trax – en GPS-produkt som tillhandahåller lokaliseringstjänster för en mängd olika målgrupper såsom personer med särskilda behov, barn, husdjur, sportutövare samt företag (små och medelstora) inom fleet-managementsektorn m.fl. 2017 har bolaget fokuserat mer på företagsmarknaden och tecknat kontrakt för drönarmanagement och telekomoperatörer.

Okej, nu tänker jag inte vara snäll:

I februari 2016 gjordes en crowdfundingrunda via Pepins på aktiekursen cirka 10.46. I dagens handelsrunda sattes aktiepriset till 1.71, ett närmare 90-procentigt fall. Enligt AllaBolag.se var man 14 anställda år 2016, och sex anställda 2017. Man har de senaste åren gjort ett  resultat på minus tio till minus 18 miljoner kronor per år. Årets halvårsresultat ligger på minus fyra mille, men årsförlusten är enligt budgetprognosen bara minus tre mille.

Det enda positiva jag kan säga om det där bolaget är väl att det finns ett stort förlustavdrag i bolaget, någon skatt kommer man inte behöva betala på många många år, om man lyckas vända skutan. Vad som är snabbväxande i bolaget vet jag inte…

Edit 2024: Bolaget har försvunnit från jordens yta, finns inte längre sökbart hos Alla Bolag- Det verkade som att det konkursade år 2021.

Konkurrenter till Trax

Det tog mig ungefär 10 sekunder att Googla fram att det finns många konkurrenter till Trax. Tittar man på B2C-marknaden (Business to Customer) så finns det många ”billiga kinesiska” lösningar. Tittar man på B2B-marknaden (Business to Business) så finns det bland annat en svensk konkurrent i form av Minifinder (den Googlingen tog ytterligare kanske 10 sekunder). När jag studerade Industriell Ekonomi, och därefter jobbade på Saab, så var en av lärdomarna att om man ska nyutveckla en teknisk produkt så är det med B2B-fokus man ska ha. En kompetent köpare och en kompetent säljare som går hand i hand. Därefter kan man sälja produkten som ”spinn-off” i en enklare variant till privatkunder.

När jag kikar på Minifinders hemsida och kollar vilka kunder de har, så slås jag av att det är precis så bolaget verkar ha gjort. Minifinder grundades också precis som WTS år 2012, och har sedan starten visat positiva siffror enligt AllaBolag.se. Det är väldigt intressant att se skillnaden i dessa två bolag, som i grund och botten säljer samma tekniska lösning – GPS-spårning.

Dags att digitalisera travsporten.
Dags att digitalisera travsporten.

Åter till travsporten

Pust! Jag har väl inte tappat bort er? Bra!

Jag inledde den här artikeln genom att skriva hur travsporten behöver moderniseras och digitaliseras. Sporten behöver mycket mer information till spelare, tränare och hästägare för att bli relevant igen. För ungefär ett år sedan var jag inblandad i ett projekt kring att digitalisera tränarsidan. Eftersom det projektet fortfarande ”lever”, så går jag inte in närmare på de detaljerna, men där tittade vi också på hur tävlingssidan skulle kunna revolutioneras. Det skulle exempelvis vara en barnlek att sätta en GPS-sändare på hästen eller sulkyn och föra in datan från travloppen i en central databas. Ur denna databas skulle man sedan kunna få ut info som:

  • Visualisera travloppet i efterhand
  • Exakta hastigheter vid varje delsträcka?
  • Hur startsnabba är alla hästarna i detta kommande lopp?
  • Simulera olika starter – vilken häst tar ledningen givet ett antal parametrar?
  • Koppla ihop denna simulering med skodata – har skorna eller barfota påverkat starterna?
  • Hur ofta släpper kusken X ledningen?
  • Hur ofta vinner kusken Y från dödens eller vinnarhålet?

Möjligheterna är oändliga. Intressenter för denna databas är alla inom travsporten, från veterinärer och tillsynsmyndighet till tränare, hästägare, journalister och framför allt spelare.

ATG, Unibet eller Legolasbet?

Varsågod ATG, det är inte någon större investering det här. Jag nöjer mig med endera något av följande för idén. Ni når mig via kontaktformuläret här på sajten:

  1. 1% av bruttointäkterna
  2. 2.5% ägande, frirullat, om ni sätter det i ett eget AB
  3. 0%, zilch, nada, nichts:  Om ni känner för att vara snåla och inte vill betala för bra idéer, please go ahead och utveckla utan ersättning. Bara ni gör ett försök att rädda travsporten!

Givetvis gäller samma erbjudande till Unibet eller Legolasbet som jag vet har intressen av att sponsra travnäringen med nya spännande produkter nu efter årsskiftet, när den nya spelregleringen drar igång i Sverige. ATG slår på stora trumman i reklamen på tv att de är garanter för svensk hästnäring, kanske ni kan visa var skåpet egentligen står genom att konkretisera den här idén?